Prøv en gang at rømme dig.
…kan du mærke, at du spænder i halsen, når du gør det?
Hvis ikke du kan mærke det, så prøv at rømme dig, mens du har din ene hånd på struben.

Prøv så en gang at hoste.
…kan du mærke, at nu spænder du noget mindre i halsen?

Det er en af grundene til, at det slider så vanvittig meget på din stemme, når du rømmer dig. Og hvorfor det trods alt er bedre at hoste.

For når du taler eller synger, handler det om at holde ansatsrøret (som er den del af luftrøret, hvor stemmen dannes og formes) så afspændt som muligt.
Og når du rømmer dig, sker der en kraftig sammensnøring lige præcis her. Og denne sammensnøring begrænser dine stemmelæbers bevægelsesfrihed, og så er det, at du hurtigt bliver hæs eller træt i din stemme, eller at det i det hele taget bare føles anstrengende for dig at bruge stemmen.

SÅ at rømme dig, er virkelig en dårlig vane, som jeg kan anbefale dig at slippe, hvis du vil have en stærk, klangfuld og uanstrengt stemme. For hver gang du rømmer dig, slider du på din stemme.

Effekten ved at rømme dig, er alligevel også kun cirka lige så langvarig, som at tisse i bukserne for at få varmen. For når du rømmer dig, får du godt nok fjernet den umiddelbare irritation i halsen, så stemmen bagefter føles klarere, men du sætter samtidig slimproduktionen i vejret, så der hurtigt vil opstå en ny irritation, og så kan du holde dig selv beskæftiget….

Det er naturligvis nemmere sagt end gjort at få brudt den dårlige vane, men så snart du begynder at modstå fristelsen til at rømme dig, vil du opleve at trangen mindskes.

Og der er heldigvis et par tricks til hvad du kan gøre, når trangen melder sig:

  • For det første kan du prøve bare at lade det være. Prøv at se hvad der sker. Tal eller syng videre, og tillad stemmen at “skratte” lidt – det går som regel hurtigt væk igen. Er du et sted hvor det kan lade sig gøre, så nyn lidt på et blødt “m”, det tager rømmetrangen.
  • Generer det for meget, kan du drikke lidt vand, eller også bare synke et par gange. Et andet trick er at tage en halspastil, når trangen til at rømme dig, bliver for uimodståelig.
  • Og er det ikke nok, så husk at det trods alt er bedre at hoste end at rømme dig. Og vigtigt BONUS-TIP: hvis du løfter hagen lidt op, idet du hoster, og du hoster et meget luftigt host, er det endnu mere skånsomt for din stemme.

God fornøjelse med at slippe rømmetrangen, jeg ved du kan!

Og slipper den ikke så let, så husk at jo bedre du bruger din stemme, jo mindre rømmetrang. For rigtig tit hænger din rømmetrang sammen med hvordan du bruger din vejrtrækning og din stemme.
Er du i tvivl om hvordan du kan bruge din stemme bedre, så er du mere end velkommen hos mig i klinikken til en 1:1 session, eller på mit 21 dages onlineforløb: “Slut med træt og hæs stemme”.
Du kan også kigge videre herinde på min blog, hvor du bl.a. finder min guide: “De 5 gode stemmevaner”.

Alt godt til dig og din stemme
/ Jette Dahl

Vil du se flere blogindlæg? Så tryk lige her…

Vil du have mit minikursus til 0 kr.?

Vil du gerne undgå at din stemme bliver træt, anstrengt eller hæs?
Så hent mit minikursus til 0 kr., og bliv klogere på hvorfor din stemme bliver træt, anstrengt eller hæs, og få hele 3 enkle og gode redskaber til at undgå det.
Minikurset lander som en overskuelig 20 minutters video i din indbakke med det samme, og du kan tage det lige præcis, når det passer dig.

Når du tilmelder dig minikurset, tilmelder du dig samtidig mit nyhedsbrev, og giver dermed tilladelse til at dine persondata behandles som beskrevet her. Jeg sender nyhedsbrev ud cirka en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig igen, ved blot et enkelt klik.

Få det hele med – følg også med på facebook